Flexwoningen

Categorieën

  • Odijk
  • Bouwen

In de gemeente Bunnik is een (groeiend) tekort aan woningen. Hoe kunnen wij voorzien in de urgente huisvestingsvraagstukken en de lokale woningbehoefte? Als één van de mogelijke oplossingen voor deze wooncrisis onderzocht de gemeente de realisatie van flexwoningen. De gemeenteraad heeft op 6 juli ingestemd met het voorstel om 48 flexwoningen te plaatsen op het grasveld voor het gemeentehuis in Odijk. Met deze tijdelijke huurwoningen kunnen jongeren uit Bunnik, Odijk en Werkhoven en andere woningzoekenden snel aan een woning worden geholpen. Hierbij wordt ingezet op een gemengd woonmilieu en minimaal de helft van de flexwoningen willen we toewijzen aan lokaal woningzoekenden. De flexwoningen zijn op 26 juni 2024 opgeleverd.

Tijdelijke oplossingen

Op landelijk niveau is er een wooncrisis en dat is ook duidelijk merkbaar in de gemeente Bunnik. De woningmarkt is vooral moeilijk toegankelijk voor mensen met een lager of midden inkomen. In de gemeente Bunnik staan 3.300 mensen ingeschreven als woningzoekende bij WoningNet regio Utrecht en de gemiddelde wachttijd bedraagt 13 jaar. Vooral voor starters, alleenstaanden, ouderen en bijzondere doelgroepen zijn en komen er op korte termijn onvoldoende woningen beschikbaar. In de gemeente zijn diverse projecten in voorbereiding, maar de realisatie van een grote locatie (Kersenweide) laat nog enkele jaren op zich wachten.

Om in de tussenliggende periode een substantiële bijdrage te leveren aan het oplossen van het woonprobleem en voor verschillende mensen woningen beschikbaar te krijgen, wil de gemeente flexwoningen realiseren. Hiervoor onderzocht de gemeente de mogelijkheden van verschillende locaties. Uiteindelijk is besloten om 48 flexwoningen op het grasveld voor het gemeentehuis te plaatsen. 

Stand van zaken

Er zijn diverse stappen gezet om tot een voorstel en besluit over de flexwoningen te komen. Het proces bestaat uit verschillende fasen; van bestuursopdracht tot oplevering in krap twee jaar tijd. Een overzicht van de belangrijkste momenten:

Een half jaar geleden zijn de 48 flexwoningen aan het Singelpark in Odijk opgeleverd. De eenjarige planten zijn nu vervangen door vaste beplanting. Gekozen is voor verschillende struiken en planten die elk een ander bloeiseizoen hebben. Hierdoor blijft het in de verschillende seizoenen groener en kleurrijker. Ook voor de biodiversiteit zijn verschillende struiken en planten en groeiseizoenen beter. Zo is er gedurende het jaar meer voedsel voor vogels en insecten. Op het binnenterrein is een Amberboom geplaatst en bij het parkeerterrein zijn meerstammige Turkse Hazelaars geplant.

Wethouder Hilde de Groot: “Samen met partners zorgen we voor groen en meer biodiversiteit in de gemeente Bunnik.. Zo heeft de Stuurgroep Kromme Rijnlandschap geadviseerd over de inrichting en beplanting bij de flexwoningen. De Green Business Club Bunnik heeft ook een bijdrage geleverd voor het groen en de biodiversiteit op het Singelpark. Zo werken we letterlijk en figuurlijk samen aan een bloeiende gemeente.” 

Ragnhild Scheifes en Sjors Wessels: “Vanuit de Green Business Club Bunnik zetten wij ons in voor het vergroenen van de gemeente. We zijn heel blij dat we nu echt gestart zijn met het planten van de bomen en struiken. Op naar meer!” 

Meer lezen over de aanplant? Kijk dan bij nieuws.

Op woensdag 26 juni ontvingen de nieuwe bewoners de sleutel van hun één- of driekamerwoning. Met de oplevering van 48 flexwoningen op het grasveld voor het gemeentehuis in Odijk zijn veel woningzoekenden blij gemaakt: gefeliciteerd! Er zijn veel woningen toegewezen aan inwoners uit Bunnik, Odijk en Werkhoven, waaronder de 25-jarige Lars.

Ook zijn (dreigend) dak- en thuisloze inwoners (bijvoorbeeld bij scheiding), statushouders en mensen die uitstromen uit de Maatschappelijke Opvang / Beschermd Wonen in het Singelpark aan een nieuwe woning geholpen. 

Meer lezen over de oplevering? Kijk dan bij nieuws.

Nu alle flexwoningen staan en zijn aangesloten, wordt gewerkt aan de laatste fase van het project, namelijk het 'woonrijp' maken. Wat is de planning voor komende maanden?

  • Eind mei start de aannemer met het aanbrengen van de bestrating en in juni wordt de fietsenstalling op het binnenterrein geplaatst.
  • De bouwketen van de aannemer, rijplaten en overbodige bouwmaterialen worden eind mei verwijderd.
  • In juli wordt het gras ingezaaid. De vaste beplanting wordt in het najaar (plantseizoen) aangebracht rondom de flexwoningen en bij de fietsenstalling.
  • Tot slot wordt de oversteek van de Singel aangepast. Hiermee wordt in juli begonnen als er minder bouwverkeer is en tijdens de rustige(re) vakantieperiode.

Deze planning is onder voorbehoud. Weersomstandigheden en onvoorziene gebeurtenissen kunnen invloed hebben op de doorlooptijd. Bij 'Nieuwsbrieven' en Bouwnieuws' staat meer informatie over deze en andere werkzaamheden (zie 'Documenten'). 

Vanaf half maart gaan we de hoogte in. 

  • Vanaf maandag 18 maart worden de galerijen en het trappenhuis geplaatst.
  • In april worden alle flexwoningen aangevoerd en geplaatst door Plegt-Vos.
  • Van april tot en met mei worden de nutsvoorzieningen aangebracht en start het aansluiten en afmonteren van de flexwoningen.

Vanaf eind januari tot en met begin maart wordt de fundering en riolering aangebracht. 

  • Vanaf 26 januari wordt er materiaal aangevoerd en start de inrichting van de bouwplaats. 
  • Op 30 januari start het heien, wat naar verwachting drie tot vier werkdagen duurt. Op 31 januari bekrachtigen de partijen de samenwerking met het slaan van de 48e paal. 
  • In februari start de aanleg van de riolering. In de week van 12 tot en met 16 februari worden hiervoor werkzaamheden uitgevoerd aan de toegangsweg naar het gemeentehuis (Singelpark), omdat de rioolaansluting onder deze weg doorloopt.
  • Begin maart zijn de funderingsbalken gelegd en zijn de contouren van het gebouw nu zichtbaar.

De voorbereidende werkzaamheden starten op maandag 6 november 2023. Hiervoor worden de nodige materialen aangevoerd en er worden bouwhekken geplaatst. De eerste periode zijn het vooral civieltechnische werkzaamheden en aan de achterzijde van het gemeentehuis, zoals: 

  • Begonnen wordt met de aanleg van het nieuwe parkeerterrein (54 plaatsen) achter het voetbalveld. Hiervoor zijn er rijplaten aangelegd.
  • Aan de achterzijde van het gemeentehuis wordt een extra pad en verlichting aangebracht. Zo kan de Loopgroep Jong Odijk bij het gemeentehuis blijven hardlopen.
  • Er wordt een archeologisch onderzoek uitgevoerd op het grasveld aan de voorzijde. Tijdens dit ‘proefsleuven onderzoek’ wordt naar de archeologische waarde van het terrein gekeken. Deze informatie is nodig voor de vergunningverlening.
  • Onder het grasveld loopt een datakabel van de KPN naar het gemeentehuis. De datakabel wordt verlegd om te voorkomen dat deze kabel straks onder de bebouwing komt te liggen. Hiervoor wordt eerst een nieuwe kabel aangelegd en daarna wordt de oude kabel verwijderd. Dit gebeurt op donderdag 9 en vrijdag 10 november.

Tijdens de zomermaanden is de gemeente gestart met de verdere uitwerking van de plannen en met diverse voorbereidingen. Hieronder vallen het maken van contractuele afspraken met woningcorporatie Portaal en het Rijksvastgoedbedrijf, het aanbesteden van de werkzaamheden en de opdrachtverstrekking. 

Aanbesteding:
De gemeente heeft de werkzaamheden voor het bouw- en woonrijp maken in augustus aanbesteed. Daar hebben diverse partijen op ingeschreven en uiteindelijk is de opdracht eind oktober verleend aan Plegt-Vos.

Omgevingsvergunning:
De benodigde vergunningen zijn aangevraagd door woningcorporatie Portaal, zoals de omgevingsvergunning. Dit wordt altijd gepubliceerd op www.officielebekendmakingen.nl(Verwijst naar een externe website).
De omgevingsvergunnnig is aangevraagd op 24 juli 2023, aanvraag bekijken(Verwijst naar een externe website)
Als de omgevingsvergunning is verleend door de gemeente, dan is het voor belanghebbenden mogelijk om bezwaar in te dienen. 

Sonderen:
Begin augustus vinden er sonderingswerkzaamheden plaats. Bij dit grondonderzoek wordt het draagvermogen van de grond gemeten (sonderen). Deze gegevens zijn nodig voor het funderingsadvies. 

Het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad beslissen uiteindelijk over het plan om 48 flexwoningen bij het gemeentehuis te plaatsen. De besluitvorming werd in gang gezet en het college heeft op 16 mei 2023 ingestemd met de voorgenomen plannen.

De gemeenteraad besprak de voorgenomen plannen in het Open Huis (8 juni) en de raadsvergadering (6 juli). De gemeenteraad heeft op 6 juli ingestemd met het voorstel om 48 flexwoningen te plaatsen op het grasveld voor het gemeentehuis in Odijk. Door de positieve besluitvorming kunnen de vervolgstappen worden gezet. 

Op het grasveld voor het gemeentehuis kunnen op korte termijn 48 tijdelijke woningen worden geplaatst. De plannen hiervoor zijn op 12 april besproken met de direct omwonenden (bewoners, SV Odijk en de Schoudermantel). Het plan bestaat uit een gebouw in een U-vorm met drie woonlagen. In het gebouw komen studio’s, eenkamer- en driekamerwoningen met verschillende oppervlakten. Er is voldoende ruimte voor het aanleggen van extra parkeerplaatsen, zodat er voldoende plaats ontstaat voor alle (nieuwe) gebruikers van het gezamenlijke parkeerterrein. De drie kleinere bomen op het grasveld worden verplaatst; de andere bomen kunnen blijven staan.

De gemeente wil minimaal de helft van de woningen met voorrang toewijzen aan inwoners van Bunnik, Odijk en Werkhoven. Dat zijn vooral jongeren die nu nog thuis wonen en mensen die lang op de wachtlijst voor een huurwoning staan. Daarnaast zijn er mensen die dringend woonruimte nodig hebben en ook hen moet de gemeente huisvesten, zoals statushouders en voor begeleid wonen. De exacte verdeling van de andere woningen is nog niet bekend en ook de huurprijzen en toewijzingsvoorwaarden zijn nog niet vastgesteld. Bij goedkeuring van het plan gaat woningcorporatie Portaal het beheer en de verhuur van de flexwoningen verzorgen.

Op maandag 8 mei was er een drukbezochte inloopavond op het gemeentehuis. Omwonenden en belangstellenden konden de plannen voor flexwoningen zien en hierop reageren. Zij konden de plattegronden van de woningen en de inrichting van het terrein bekijken. Ook was er ruimte om in gesprek gaan met medewerkers van woningcorporatie Portaal en de gemeente. Veel aanwezigen hebben deze avond vragen, opmerkingen en suggesties achtergelaten. Informatie van deze avond (zoals de inrichting van het terrein, plattegronden van de woningen en impressies) en een kort verslag (reacties van aanwezigen, antwoorden op vragen en reacties) vindt u bij 'Nieuws en documenten'.

Op dinsdag 9 mei is de gemeenteraad verder geïnformeerd tijdens de thema-avond flexwoningen. De wethouder en projectleider hebben een toelichting gegeven op het project (planvorming, uitkomsten en vervolg) en vragen van raadsleden zijn beantwoord. Er is onder andere gesproken over de planvorming, uitkomsten onderzoek, kosten, ontwerp en het vervolg. Meer informatie en de presentatie staat bij de raadsagenda(Verwijst naar een externe website)

De gemeente heeft een verkennend onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en beperkingen om circa 100 flexwoningen te realiseren. Dat aantal kan niet op één locatie en daarom hebben wij gekeken naar drie (gemeentelijke) locaties in Odijk. Op een locatie zien wij mogelijkheden om op korte termijn flexwoningen te plaatsen, namelijk op het grasveld voor het gemeentehuis.

Wat zijn de uitkomsten?

  • Grasveld voor het gemeentehuis: Wij zien mogelijkheden om op korte termijn flexwoningen te bouwen op het grasveld voor het gemeentehuis. De direct omwonenden zijn uitgenodigd voor een informatieavond.
  • Parkeerterrein naast de St. Nicolaaskerk: Bij het parkeerterrein kunnen de mogelijkheden van woningbouw op deze locatie op een later moment samen met omwonenden verder worden onderzocht.
  • Grasveld Singel/Zeisterweg (‘Paardenweide’): De locatie ‘Paardenweide’ is niet geschikt om flexwoningen te realiseren. Deze locatie wordt hiervoor niet nader onderzocht.
  • Voor nu richten wij ons op flexwoningen op het grasveld voor het gemeentehuis (locatie A).

Het uitgangspunt van de bestuursopdracht is dat de flexwoningen worden gerealiseerd op gemeentegrond. Een projectgroep onderzoekt hiervoor locaties in Odijk: wat zijn daarbij de mogelijkheden, beperkingen en aandachtspunten? Hierbij moet u denken aan de omgeving, aantal woningen, parkeernorm, geluid, archeologie en andere omstandigheden. Hoe kunnen de flexwoningen eruit komen te zien, de verschillende indelingen en het aantal kamers? Wat zijn de kosten om flexwoningen te realiseren en wat kunnen partners hierin betekenen? Waar moeten we nog meer rekening mee houden?

Heel veel vragen, die ook onderhevig zijn aan veranderende omstandigheden en ontwikkelingen. Tijdens de onderzoeksfase worden al deze factoren zo goed mogelijk in kaart gebracht. 

Als er meer duidelijkheid is over de uitkomsten van het onderzoek, informeert de gemeente ook de betrokkenen. We gaan dan in gesprek over de onderzoeklocatie(s) en de mogelijkheden voor deze locatie(s). Wat kan daar komen, wat vinden de omwonenden daarvan, waar rekening mee houden? En hoe ziet het vervolgproces eruit?

Het college heeft opdracht gegeven aan een projectgroep om de realisatie van circa 100 flexwoningen te onderzoeken. De gemeenteraad heeft hiervoor een voorbereidingsbudget beschikbaar gesteld om een plan uit te werken. 

De verdere uitwerking gebeurt in samenwerking met en inbreng van externe partners, zoals woningcorporaties, zorg- en welzijnsinstellingen en de provincie. De inwoners worden geïnformeerd en betrokken bij het vinden van een oplossing voor dit dringende huisvestingsvraagstuk. Het college wil samen met de gemeenteraad en de inwoners hier invulling aan geven.