Programma Mobiliteit

Categorieën

  • Bunnik
  • Odijk
  • Werkhoven
  • Leefomgeving
  • Verkeer

Mobiliteit draait om beweging en verbinding. Met de groei van het aantal weggebruikers, de diversiteit aan voertuigen en de opmars van elektrische auto’s, staat Bunnik voor nieuwe uitdagingen. Om ervoor te zorgen dat ons dorp goed bereikbaar, veilig en leefbaar blijft, is doordacht beleid nodig. Het nieuwe ‘Programma Mobiliteit’ geeft de richting aan om de bereikbaarheid, veiligheid en duurzaamheid te waarborgen. Het plan richt zich onder meer op een vlotte doorstroming van verkeer, verbeteren van de kwaliteit van het openbaar vervoer en het terugdringen van overlast door verkeer, zoals geluidshinder en onveilige situaties. 

Hoe komen we tot een mobiliteitsplan?

Adviesbureau Sweco is geselecteerd om ons te helpen bij het opstellen van het mobiliteitsplan. Op basis van actuele informatie, verschillende onderzoeken en de inbreng uit de samenleving komen zij tot een advies voor het Programma Mobiliteit. Met het advies stellen wij een visie op voor de lange termijn (2035) op. Dit is een document waarin een aantal belangrijke hoofdlijnen van het plan worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Na besluitvorming wordt deze visie uitgewerkt tot een compleet mobiliteitsplan. 

Stand van zaken

De afgelopen maanden is gewerkt aan het opstellen van de visie. Deze visie is in maart 2025 aangeboden aan het college en wordt in april ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd.

Het Programma Mobiliteit bestaat uit drie stappen:

  1. Inventarisatienota: (pdf, 2 MB)hierin zijn de belangrijkste mobiliteitsopgaven voor Bunnik in beeld gebracht.
  2. Visie 2035 – 'Bunnik geeft ruimte!'(pdf, 721 KB): hierin zijn programmadoelen en -keuzes geformuleerd.
  3. Uitwerking tot Programma Mobiliteit: met concrete maatregelen en een uitvoeringsplanning.

De eerste twee stappen zijn inmiddels afgerond. In de visie staan vier centrale opgaven:

  • Mobiliteit inzetten voor leefbaarheid, duurzaamheid en gezondheid
  • Verkeersveiligheid voor alle weggebruikers
  • Goede bereikbaarheid van voorzieningen en werkgebieden, voor voetganger, fiets, OV en gemotoriseerd verkeer
  • Toegankelijke mobiliteit voor iedereen

Inbreng van inwoners en organisaties

De visie is tot stand gekomen op basis van meerdere bronnen. Zo zijn er enquêtes uitgezet onder inwoners en zijn er drie klankbordgroepsessies georganiseerd. Hierin dachten inwoners, belangenorganisaties en vertegenwoordigers van wijkverenigingen actief mee over ambities, knelpunten en mogelijke oplossingen. Ook is intern afgestemd met verschillende gemeentelijke beleidsvelden om een goed afgestemde visie te ontwikkelen.

Besluitvorming gemeenteraad

De visie is op dit moment nog niet vastgesteld. De komende weken bespreekt de gemeenteraad het document in twee stappen:

  • Politieke avond – donderdag 10 april 2025
    Tijdens deze bijeenkomst kunnen inwoners inspreken op de visie. Aanmelden kan via de griffie. De avond is openbaar en ook online live te volgen.
  • Raadsvergadering – donderdag 17 april 2025
    In deze vergadering nemen de fracties een standpunt in en besluit de raad over de visie. Tijdens deze vergadering kan niet worden ingesproken.

Vervolg

Na vaststelling van de visie door de gemeenteraad wordt gewerkt aan de derde stap: het opstellen van het volledige Programma Mobiliteit. Hierin worden de doelen en keuzes uit de visie verder uitgewerkt naar netwerken (zoals fiets, voetganger, OV en auto) en maatregelen, inclusief een uitvoeringsprogramma met fasering.

De klankbordgroep voor het Programma Mobiliteit is inmiddels drie keer bijeen geweest. In deze sessies dachten vertegenwoordigers van wijkverenigingen, belangenorganisaties en inwoners mee over de mobiliteitsopgaven en ambities voor de toekomst.

Tijdens de eerste bijeenkomst is vooral ingegaan op de grootste mobiliteitsuitdagingen, zoals verkeersveiligheid, leefbaarheid en duurzame mobiliteit. De tweede sessie stond in het teken van de thema’s en beleidskeuzes, waarbij waardevolle aanvullingen zijn gedaan op onder andere verkeersveiligheid, bereikbaarheid en toegankelijkheid. In de derde sessie is de conceptvisie besproken, met aandacht voor programmadoelen, beleidskeuzes en de samenhang met andere ruimtelijke opgaven.

Alle verslagen van de bijeenkomsten zijn hier terug te lezen:

17 oktober (pdf, 74 KB)
11 december (pdf, 588 KB)
19 februari  (pdf, 195 KB)

Voor het mobiliteitsplan wil de gemeente u als inwoner, ondernemer of belangengroep actief betrekken. De gemeente is nieuwsgierig naar uw mening en daagt u uit om uw ideeën te delen. Dat kunt u doen door het invullen van de enquête(Verwijst naar een externe website). Het invullen duurt ongeveer 10 minuten. De enquête is gesloten. 

Op 26 september heeft de gemeenteraad de startnotitie voor het nieuwe Mobiliteitsplan vastgesteld. Dit betekent dat de gemeente nu kan beginnen met het uitwerken van dit belangrijke beleidsstuk. In de eerste fase van het project wordt onderzocht of de notitie een compleet beeld geeft van de uitdagingen waarvoor het mobiliteitsplan oplossingen moet bieden. Hierbij wordt tevens rekening gehouden met het beleid van aangrenzende disciplines zoals groenbeheer, waterbeheer en klimaatadaptatie.

Het Mobiliteitsplan zal een breed gedragen document worden, waarbij verschillende belanghebbenden nauw betrokken zijn. Participatie speelt een centrale rol in het proces om te zorgen dat alle relevante perspectieven worden meegenomen. Daarnaast wordt er gekeken naar de regionale ontwikkelingen, zoals de samenwerking binnen de U10 en de invloed van omliggende gemeenten op de mobiliteit in Bunnik, met een bijzondere focus op station Bunnik als regionale toegangspoort.

Net als het huidige verkeersbeleidsplan zal dit nieuwe Mobiliteitsplan een looptijd van 10 jaar hebben en de periode van 2025 tot 2034 beslaan.

Planning en besluitvorming

Communicatie zal plaatsvinden via een nieuwsbrief, zowel fysiek als digitaal, een projectpagina op de website van de gemeente, en via sociale media. Voor participatie wordt er gebruikgemaakt van een klankbordgroep en een enquête om de mening van bewoners te peilen. Daarnaast zal er voor de gemeenteraad een thema-avond georganiseerd worden.

De communicatie zal verlopen via een fysieke en digitale nieuwsbrief, een projectpagina op de website van de gemeente en sociale media. Participatie wordt georganiseerd door middel van een klankbordgroep, terwijl de gemeenteraad verantwoordelijk is voor het vaststellen van de visie.

De communicatie verloopt via een fysieke en digitale nieuwsbrief, de projectpagina van de gemeente en sociale media, terwijl participatie wordt vormgegeven door middel van een klankbordgroep. Het college zal vervolgens het conceptplan vrijgeven voor inspraak.

De communicatie verloopt via een fysieke en digitale nieuwsbrief, de projectpagina van de gemeente en sociale media. Voor participatie is er de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen. De gemeenteraad zal uiteindelijk de besluitvorming over het mobiliteitsplan verzorgen.