Klacht over verhuurder
Huurt u een woning die niet van een woningcorporatie is? En heeft u een klacht over een verhuurder of een bemiddelaar? Of denkt u dat de huurprijs van uw woning niet klopt? De gemeente heeft een meldpunt waar u terecht kan als uw verhuurder zich niet aan de regels houdt.
Voor wie?
U kunt een klacht indienen als:
- u een particuliere huurwoning zoekt (niet van een woningcorporatie);
- u een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar;
- u een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.
Klacht indienen
Het maken van een melding is gratis en kan anoniem. Een klacht kan bijvoorbeeld gaan over de huurprijs, servicekosten of intimidatie door uw huurbaas. U kunt uw klacht doorgeven via het meldformulier.
Belangrijk bij het indienen van uw klacht
- Bij het invullen van het meldformulier kunt u uw gegevens achterlaten. U kunt uw melding ook anoniem doen. Laat u uw gegevens achter? Dat maakt het voor ons makkelijker om de melding in behandeling te nemen.
- Stuur zoveel mogelijk informatie bij uw melding, zoals foto’s of een huurovereenkomst.
Sinds 1 juli 2023 is de wet goed verhuurderschap in werking gegaan. Daarin staan algemene regels waar verhuurders zich aan moeten houden. De wet geeft gemeenten de bevoegdheid om hierop te handhaven. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid(Verwijst naar een externe website).
Vanaf 1 juli 2024 is de Wet betaalbare huur van kracht. De wet zorgt ervoor dat mensen een betaalbare huurwoning kunnen krijgen met een huurprijs die past bij de kwaliteit van de woning. De wet beschermt huurders beter tegen te hoge huren en door deze wet geldt het Woningwaarderingssysteem (WWS) nu ook voor huurwoningen in het middensegment. De wet geeft gemeenten de bevoegdheid om hierop te handhaven. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid(Verwijst naar een externe website).
Huurt u een woning via een woningcorporatie (bijvoorbeeld Portaal, LEKSTEDEwonen, Habion of SSH)? Dan kunt u uw klacht melden bij de desbetreffende woningcorporatie of bij de autoriteit woningcorporaties(Verwijst naar een externe website).
Meer informatie en contact
Heeft u nog vragen? Dan kunt u telefonisch contact opnemen met één van onze medewerkers via 030 659 48 48(Verwijst naar een telefoonnummer) of een e-mail sturen naar info@bunnik.nl(Verwijst naar een e-mailadres).