Wijkagent waarschuwt: pas op voor nepagenten aan de deur

Wijkagent Sandra Huiskamp krijgt de laatste tijd veel meldingen van ouderen die slachtoffer zijn geworden van oplichting of babbeltrucs. Vaak zijn het net geklede mensen of zelfs nepagenten die met smoesjes proberen de bankpas of sieraden afhandig te maken. De gemeente en de wijkagent maken zich daar zorgen over.

Criminelen doen zich via telefoon voor als agent 

Sandra vertelt: “In gemeente Bunnik kreeg ik de laatste tijd meerdere meldingen van ouderen over mensen die telefonisch contact opzoeken en zich voordoen als agent. Het zijn niet alleen mensen in uniform, maar ook lui die zeggen rechercheur te zijn. Ze vertellen aan de telefoon een smoes over inbraken in de buurt met als enige doel langs te komen. Veel ouderen voelen zich geïntimideerd en laten de oplichter binnen. Met alle gevolgen van dien.” 

Veel meldingen over bekende oplichterstruc

De wijkagent krijgt ook veel meldingen over een bekende oplichterstruc (ook wel bekend als bankhelpdeskfraude): een zogenaamde medewerker van de bank belt met de mededeling dat er iets mis is met de bankpas. Even later staat een keurig geklede man of vrouw aan de deur en neemt de bankpas mee. Vervolgens wordt de rekening geplunderd.

Sandra heeft een paar tips voor als u vermoed dat u dit overkomt: “Banken sturen nooit medewerkers langs de deuren en zoeken nooit contact. Wordt u gebeld door iemand die zich voordoet als een medewerker van de bank? Verbreek dan direct de verbinding. Wantrouw dus iedereen die u benadert over uw bankpas of pincode. En de belangrijkste tip: laat onbekenden nooit binnen. Ook geen mensen die zich voordoen als agent of rechercheur. Vraag altijd naar een legitimatiebewijs. Ook als iemand zegt van de gemeente, een instelling of de politie te zijn. Heeft iemand geen legitimatiebewijs bij zich? Maak dan een nieuwe afspraak. En als u het niet vertrouwt, kunt u altijd 112 of 0900-8844 bellen.” Deze tips klinken logisch, maar nog steeds voelen veel ouderen zich overdondert als ze met een oplichter of fraudeur te maken hebben. Zo hoort Sandra vaak reacties als ‘Het overkwam me gewoon’ en ‘Ik raakte in paniek, omdat iemand me vertelde dat mijn bankpas het niet meer deed’.