Onze organisatie

De ambtelijke organisatie ondersteunt het gemeentebestuur en voert allerlei gemeentelijke taken uit. De medewerkers werken vanuit het gemeentehuis aan de Singelpark in Odijk. De gemeentelijke organisatie wordt geleid door de directeur/gemeentesecretaris, Mark van der Jagt. Hij vormt de verbinding tussen het college van Burgemeester & Wethouders en de ambtenaren en vormt samen met de afdelingshoofden het Management Team (MT). De organisatie bestaat uit vijf afdelingen, elk met verschillende teams.

Concernstaf

  • Concern control

    De concerncontroller adviseert het directieteam en bestuur over bedrijfsvoering, risicomanagement en interne beheersing. Tevens stimuleert de concerncontroller controlbewustzijn en waarborgt de kwaliteit van processen en naleving van richtlijnen.

  • Mens en organisatie

    Het team M&O biedt advies en ondersteuning op het gebied van personeel, organisatie en procesmanagement aan managers en medewerkers.

  • Directiesecretaris

    De directiesecretaris zorgt dat de besluitvormingsprocessen inhoudelijk goed, tijdig en efficiënt verlopen.

Dienstverlening

  • Bestuurszaken

    Het team Bestuurszaken ondersteunt de gemeente met juridisch expertise en advies, waaronder advies over wetgeving en contracten. Daarnaast verzorgt het team de afhandeling van bezwaar- en beroepschriften, Wet open overheid oftewel Woo-verzoeken, klachten en waarborgt de juridische kwaliteit van het handelen van de gemeente.

  • Facilitaire zaken

    Het Facilitair team levert facilitaire ondersteuning aan de hele gemeentelijke organisatie, gericht op een gastvrije en goed functionerende werkomgeving voor medewerkers en bezoekers.

  • Financiën

    Het team Financiën is verantwoordelijk voor het strategisch financieel beleid, de financiële advisering van het college en management, en een nauwkeurige uitvoering van de financiële administratie.

  • Bestuurssecretariaat

    Het bestuurssecretariaat biedt secretariële en organisatorische ondersteuning aan bestuur, management en afdelingen. Ook worden in dit team kabinetszaken behandeld.

  • Informatievoorziening

    Het team Informatievoorziening is verantwoordelijk voor de kaders en het beleid van de digitale dienstverlening en voorzieningen van de gemeente. Belangrijke thema’s hierin zijn informatiebeveiliging, continuïteit en bescherming van persoonsgegevens. Daarnaast is het team verantwoordelijk voor digitale producten en diensten, waaronder de archivering en beheert ze diverse applicaties van de gemeente. 

  • Inkoop

    Inkoop is verantwoordelijk voor het inkoopbeleid en biedt advies over zowel inkoopprocessen als aanbestedingen.

  • Klantcontactcentrum

    De belangrijkste taak van het KCC is het beantwoorden van vragen van bewoners en ondernemers. Daarnaast worden alle zaken die te maken hebben met de burgerlijke stand hier afgehandeld en worden vergunningen op grond van bijzondere wetten en de algemene plaatselijke verordening verleend. 

  • Communicatie

    Het team Communicatie zorgt dat het beleid, de advisering en de uitvoering van de gemeente Bunnik duidelijk, toegankelijk en betrouwbaar zijn voor alle inwoners, bezoekers, ondernemers en het bestuur.

  • Backoffice burger

    De Backoffice houdt zich bezig met werkzaamheden op het gebied van burgerzaken, waaronder GBA, naturalisatie en verkiezingen.

  • Openbare Orde en Veiligheid (OOV)

    Het team OOV heeft als belangrijke taak om de burgemeester te ondersteunen bij de handhaving van openbare orde en veiligheid. Verder worden de evenementenvergunningen in dit team behandeld.

Ruimtelijke Ontwikkeling

  • Ruimtelijke Ontwikkeling

    Allerlei taken op het gebied van Ruimtelijke Ordening, zoals implementatie Omgevingswet, behandelen complexe aanvragen met hun procedures, volkshuisvesting, cultuurhistorie en economie. Er wordt aan allerlei projecten gewerkt, zoals de Omgevingsvisie of flexwonen. De grootste twee zijn Kersenweide en Stationsgebied.

  • Vergunningverlening

    Verantwoordelijk voor het verlenen van omgevingsvergunningen en het toezicht en de handhaving daarop.

  • Toezicht

    Het uitvoeren van controle ter voorkoming van overtredingen en het naleven van voorschriften uit vergunningen of regelgeving.

  • Handhaving

    Het herstellen en eventueel bestraffen van het niet naleven van voorschriften uit vergunningen of regelgeving.

Ruimtelijke Regie

  • Mobiliteit, kabels & leidingen, wegen, verkeer

    Dit team is bezig met de aanleg en het onderhoud van wegen, fietspaden, voetpaden, verkeerslichten en verlichting. Ze voeren de regie bij de aanleg van kabels en/of leidingen van netbeheerders.

  • Gemeentelijk groen, landschap, recreatie, erfgoed

    Binnen dit team houdt men zich bezig met richting geven aan hoe ons landschap, natuur en groen vorm krijgt in een snel veranderende samenleving. Dit gaat bijvoorbeeld om de verzorging van het openbaar groen, speelplekken voor de jeugd en de regievoering over de gemeentelijke begraafplaats.

  • Grondstoffen & reiniging

    De gemeente is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van beleid en strategieën voor afvalbeheer, met een focus op duurzaamheid en milieubescherming.

  • Water, riolering en civiele kunstwerken

    Dit team draagt zorg voor een zo goed mogelijk werkend rioleringssysteem, zodat we het afvalwater kwijt kunnen. Ze onderhoudt civiele kunstwerken, zoals bruggen en tunnels.

  • Energie en Milieu

    Dit team houdt zich bezig met de veranderopgaven uit het Klimaatakkoord voor onze gemeente. Denk daarbij aan aanpassing aan klimaatverandering, verduurzaming, energietransitie en circulaire economie. 

  • Gemeentelijk vastgoed

    Het team Gemeentelijk vastgoed beheert, verhuurt en ontwikkelt het gemeentelijk vastgoed.

Sociaal Domein

  • Beleid

    Het beleidsteam werkt themagericht. De thema's zijn Opvoeden en groeien, Groeien, Zorg en welzijn, Werk en inkomen en Leefbaarheid en gezondheid. De beleidsadviseurs zijn actief op een van de thema's. Er wordt nadrukkelijk samengewerkt binnen de regio ZOU.

  • Backoffice

    De back office biedt ondersteuning binnen de afdeling Sociaal Domein. De aandachtsgebieden zijn planning en control, toezicht, kwaliteit, monitoring en contractmanagement, juridische kwaliteit, functioneel beheer, leerlingenvervoer en leerplicht, declaratiefonds, facturering en administratie.

  • Centrum voor Elkaar

    De medewerkers van het Centrum voor Elkaar helpen inwoners met hun vragen over (psychische) zorg, jeugdhulp, welzijn, woonbegeleiding, verslaving en werk. Ze werken nauw samen met zorginstellingen, scholen, consultatiebureaus, huisartsen en wijkverpleging.