Doe mee met het OV

Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend om gebruik te maken van het openbaar vervoer (OV). Daarom organiseert 'Doe mee met het OV' elke maand een OV-inloopspreekuur in Bunnik. Tijdens dit spreekuur kunt u aan een OV-ambassadeur al uw vragen stellen over reizen met het OV. Maar wat is een OV-ambassadeur precies? Welke vragen kunt u stellen? En wat kunt u verwachten van het inloopspreekuur? We vroegen het aan OV-ambassadeurs Joost Donkersloot en Roel Melchers.

Wat is een OV-ambassadeur?

“Een OV-ambassadeur legt uit hoe het OV werkt aan mensen die er moeite mee hebben. Dit doen we tijdens een spreekuur waar iedereen vrijblijvend kan binnenlopen”, legt Roel uit. “Sommige OV-ambassadeurs doen ook het telefonisch spreekuur”, vult Joost aan. “Mensen kunnen bellen naar 033 – 208 23 80. We hebben daarvoor een systeem.”

Een OV-ambassadeur verzorgt ook proefreizen. “Ouderen kunnen zich hiervoor opgeven. We gaan dan echt met ze op reis en laten zien hoe alles werkt. We kijken samen naar de borden en vertellen waar mensen op moeten letten bij het in- en uitchecken. Het is echt de praktijk. Je spreekt af op een station en maakt in een groep van vier tot vijf personen een korte bus- en treinreis.”

Waarom zijn jullie OV-ambassadeur geworden?

“Ik vind het heel leuk werk”, begint Joost. “Ik houd van het spoor. Alles wat met treinen te maken heeft, vind ik interessant. Daarnaast vind ik het goed om het allemaal een beetje bij te houden. Dat heb ik altijd al gedaan.”

Ook Roel vertelt waarom hij zo enthousiast is om OV-ambassadeur te zijn: “Ik vind het OV heel belangrijk. Zelf heb ik geen auto en ga ik altijd op de fiets, maar het is belangrijk dat mensen zich kunnen blijven verplaatsen. Er zijn veel uitdagingen in het OV. Ik help mensen graag op weg.”

Waarom hebben we het maandelijks inloopspreekuur?

“In Zwolle zijn ze als eerste begonnen met de inloopspreekuren.” Volgens Roel werkte dat daar goed: “In de provincie Utrecht zijn er nu in 14 gemeentes inloopspreekuren en activiteiten van OV-ambassadeurs. Bijvoorbeeld in Zeist, IJsselstein en Amersfoort.”

Joost vult hem aan: “Het spreekuur is vooral voor de 55-plussers. Zeker jonge mensen weten al goed hoe zij met het OV moeten reizen. Ouderen hebben er vaak meer moeite mee. Er komen mensen langs die al een tijd niet gereisd hebben. Ze willen weten hoe het ook alweer werkt. Hier nemen we uitgebreid de tijd voor mensen die langskomen. Als we een half uur later thuis zijn, dan maakt ons dat niet uit”, vertelt Joost met een glimlach.

Wat voor vragen stellen mensen tijdens het spreekuur?

De vragen die voorbijkomen, zijn volgens Roel heel divers. Hij vertelt dat er deze ochtend mensen langskwamen om automatisch opladen op hun OV-chipkaart te zetten. “Daar helpen we dan mee. We krijgen ook vragen over de veiligheid op het perron, de afstand naar bushaltes, het reizen met korting, OVpay en het in- en uitchecken. Heel verschillende vragen dus.” Joost vertelt dat de samenreiskorting op dit moment het grootste issue is. Die is namelijk pas veranderd.

Roel en Joost proberen de vragen meteen tijdens het spreekuur op te lossen. Bij de meeste vragen lukt dit volgens Roel ook. “Heel soms zitten er complexe vragen tussen, waardoor we niet direct kunnen helpen. We vragen dan of iemand op een later moment terugkomt of nemen later contact met hen op.”

Wat willen jullie tegen mensen zeggen die twijfelen om met het OV te gaan?

“Blijf je vooral oriënteren. Dan kun je makkelijker bij jezelf de knop omzetten om toch met het OV te reizen. En maak vooral gebruik van de proefreis”, zegt Roel. Joost is het daar volledig mee eens: “Als je er echt tegen opziet, dan is zo’n proefreis echt geweldig. Je wordt overal op gewezen. Het is veel informatie, maar je bent dan wel een stuk zekerder en wijzer!”