Mobiliteitsvisie Traverse
Categorieën
De Traverse is de weg die dwars door Bunnik loopt, namelijk de route Provincialeweg-Stationsweg-Schoudermantel. Met de Mobiliteitsvisie Traverse kijkt de gemeente naar herinrichtingsmogelijkheden van de Traverse op middellange termijn, voor 2030.
Het doel is om de Traverse veiliger en verkeersluwer te maken, de leefbaarheid te versterken, duurzame mobiliteit te faciliteren en een (door)fietsroute in te passen. De vernieuwde Traverse moet passen bij het dorpse karakter van Bunnik.
Nieuws november 2024: mobiliteitsvisie uitgewerkt in uitvoeringsstrategie
De Mobiliteitsvisie Traverse is uitgewerkt in een Uitvoeringsstrategie Mobiliteitsvisie Traverse(Verwijst naar een externe website). Dit document is opgesteld in samenwerking met bureau Kybys en vastgesteld in november 2024.
In de uitvoeringsstrategie staat welke ruimtelijke ontwikkelingen er de komende jaren spelen op en langs de Traverse en hoe dat allemaal in elkaar past. Denk bijvoorbeeld aan bouwprojecten langs de Traverse, de herinrichting van de Oranjebuurt, werkzaamheden aan riolering, kabels en leidingen, de warmtetransitie en de aanleg van doorfietsroutes.
Het is belangrijk dat buslijn 41 en hulpdiensten er altijd kunnen rijden. Tot slot zijn er nog allerlei regels en termijnen aan subsidies voor de diverse werkzaamheden om rekening mee te houden. De Uitvoeringsstrategie is een dynamisch document dat in de toekomst zou kunnen wijzigen, omdat de situatie in de toekomst kan veranderen.
Stand van zaken
Op 22 juni 2023 is tijdens de gemeenteraad de Mobiliteitsvisie Traverse vastgesteld en een motie ingediend door de raad om een evaluatie uit te voeren van de participatie die tijdens het opstellen van de Mobiliteitsvisie Traverse heeft plaatsgevonden. Daarna heeft de wethouder de toezegging gedaan om deze participatie te evalueren.
Er is een uitnodiging gestuurd naar bewoners die langs de Traverse wonen om een enquête in te vullen en er is een gesprek geweest met de leden van de klankbordgroep en de wethouder om terug te kijken op het participatieproces. Op basis van de resultaten van de enquête en het gesprek met de klankbordgroep zijn leerpunten opgehaald, die gebruikt kunnen worden om de participatie van projecten in de openbare ruimte vorm te geven. Deze leerpunten uit de evaluatie van de klankbordgroep en de resultaten van de enquête worden beschreven in het rapport en nemen we mee in de trajectvisie op participatie.
Het rapport evaluatie participatie Mobiliteitsvisie Traverse vindt u hier. (pdf, 4 MB)
Afgelopen maanden is er veel werk verzet en hebben veel mensen een bijdrage geleverd. Nogmaals dank daarvoor.
De gemeente Bunnik vindt het belangrijk dat iedereen actief kan meedenken bij beleidsontwikkeling en projecten. De reacties van bewoners, ondernemers en belanghebbenden zijn daarbij van belang. Hoe heeft u dit ervaren bij de Mobiliteitsvisie Traverse? Wat vond u van de informatievoorziening en de mogelijkheden van inbreng? Wij horen graag uw mening en ideeën om te kijken of en hoe de gemeente daar bij de uitvoeringsprojecten rekening mee kan houden. Hiervoor hebben wij een korte vragenlijst opgesteld.
Het invullen van de vragenlijst is niet meer mogelijk: reageren kon van 11 juli tot en met 28 augustus. Wij willen iedereen bedanken voor de ontvangen reacties.
Tijdens de raadsvergadering van donderdag 22 juni 2023 is de Mobiliteitsvisie Traverse vastgesteld. Dit biedt ons de kans om gezamenlijk stappen te zetten naar een toekomstbestendige mobiliteit. Om deze visie daadwerkelijk tot leven te brengen, is besloten om het resterende beschikbare budget in te zetten voor het opstellen van een uitvoeringsprogramma dat stapsgewijs gerealiseerd kan worden. In samenwerking met bureau Kybys is deze uitvoeringsstrategie opgesteld, met als doel helderheid te bieden over de strategische keuzes die nodig zijn om de ambities uit de visie waar te maken. Deze strategie vormt een leidraad voor de komende periode, waarbij de gemeente gericht en doordacht kan werken aan de uitvoering van deze plannen.
Afgelopen maanden is samen met bewoners, afvaardigingen van wijkverenigingen, ondernemers en belanghebbenden gewerkt aan een Mobiliteitsvisie Traverse. De gemeente wil iedereen bedanken voor het meedenken, alle reacties en de grote betrokkenheid.
Het college van burgemeester en wethouders heeft de Mobiliteitsvisie Traverse op 9 mei vastgesteld. De Mobiliteitsvisie Traverse dient als toetsingskader voor lopende en toekomstige projecten. Om zo te kijken of deze plannen en projecten passen binnen de functie en de uitstraling die de weg in de toekomst zou moeten hebben. Ook heeft de Mobiliteitsvisie Traverse bouwstenen opgeleverd om mee te nemen bij de actualisatie van het ‘Verkeer- en mobiliteitsbeleid 2025-2034’. De herinrichting van de Traverse zal gefaseerd gebeuren. Voorgesteld wordt om een uitvoeringsprogramma op te stellen, waarin duidelijk wordt wanneer welke onderdelen van de Traverse kunnen worden aangepakt. De eerste uitvoeringsstappen die op korte termijn gezet kunnen worden zijn de doorfietsroute Veenendaal - Utrecht Science Park (USP) en de kruising Van Zijldreef.
De Mobiliteitsvisie Traverse is besproken in het Open Huis van 8 juni, waar drie personen hebben ingesproken. Op 22 juni heeft de gemeenteraad ingestemd met het voorstel. Meer informatie en de stukken inzien? Zie de agenda(Verwijst naar een externe website).
Op 8 maart vond de tweede bijeenkomst plaats. Hierbij is een verbeelding van de visie voor de (her)inrichting van de Traverse gepresenteerd aan de bijna 100 aanwezigen en zij konden hierop reageren.
Deze avond hebben wij verteld wat er allemaal er tijdens en na de eerste bijeenkomst is opgehaald én wat daarmee is gedaan. Aandachtspunten en problemen die veel zijn genoemd gaan over de verkeers(on)veiligheid en de oversteekplaatsen. Wensen en ideeën hadden vooral betrekking op de herinrichting (hoofdrijbaan, trottoir en parkeren) en op het vergroenen. Door Goudappel is een uitgebreide toelichting gegeven op de visie op de Traverse. Hoe de verbeelding kan zorgen voor een betere balans tussen verkeer en verblijven. Tot slot is het vervolgproces besproken en was er ruimte voor vragen. Daarna konden de aanwezigen met geeltjes en formulieren reageren op de verbeelding van de visie. Hier hebben velen gebruik van gemaakt, waarvoor dank!
Ook kon er tot 15 maart via email worden gereageerd op de verbeelding van de visie. Voor degenen die deze avond helaas verhinderd waren en voor een uitgebreide toelichting en ideeën na de bijeenkomst.
Alle reacties van deze avond en die wij via de mail (tot 15 maart) ontvangen, worden meegenomen om de verbeelding daar waar mogelijk verder aan te scherpen. Daarna wordt er een kostenraming gemaakt en wordt de visie ter besluitvorming voorgelegd aan het college en de gemeenteraad. Tijdens het open huis kunnen inwoners dan ook inspreken, zoals gebruikelijk is.
De presentatie van deze avond en de verbeelding van de visie vindt u bij 'Nieuws en documenten'.
De eerste bijeenkomst was op 18 januari in Locatie78, waar ruim 100 belangstellenden aanwezig waren. Na een welkomstwoord door wethouder Julie d’Hondt hebben wij meer verteld over de Mobiliteitsvisie Traverse. Daarna konden de aanwezigen hun mening geven over de huidige situatie (pluspunten, knelpunten en aandachtspunten) en hun ideeën en wensen kenbaar maken voor de (her)inrichting van de Traverse. Deze avond en via de mail is hier veelvuldig gebruik van gemaakt en hebben wij veel informatie en ideeën opgehaald. Op basis van deze reacties wordt een schetsontwerp (verbeelding van de visie) voor de herinrichting opgesteld.
Wanneer de herinrichting van de Traverse daadwerkelijk plaatsvindt, kunnen we nu nog niet aangeven. De herinrichting wordt gefaseerd uitgevoerd en is afhankelijk van de mogelijke financiering en ook de aangrenzende werkzaamheden. Na besluitvorming over de verbeelding van de visie ('het ontwerp') vragen we de financiering aan, onder andere subsidie voor de realisatie van de doorfietsroute (indien die past binnen de Mobiliteitsvisie Traverse).
Nieuws en documenten
Documenten
Document: Bouwstenen nota actualisatie Verkeersbeleidsplan (pdf, 566 KB) (mei 2023)
Document: Eindrapport Mobiliteitsvisie Traverse (pdf, 23 MB) (mei 2023)
Document: Verbeelding van de visie (pdf, 913 KB) (maart 2023)
Document: Plan van Aanpak (pdf, 3 MB) (december 2022)
Document: Presentatie tweede bijeenkomst (pdf, 7 MB) (maart 2023)
Document: Presentatie eerste bijeenkomst (pdf, 2 MB) (januari 2023)
Nieuwsbrieven
Nieuwsbrief: Nieuwsbrief Mobiliteitsvisie Traverse (pdf, 409 KB) (februari 2023)
Nieuwsbrief: Nieuwsbrief Mobiliteitsvisie Traverse 2 (pdf, 513 KB) (maart 2023)
Nieuwsbrief: Nieuwsbrief Mobiliteitsvisie Traverse 3 (pdf, 225 KB) (juli 2023)
Vraag en antwoord
De Traverse is de weg die dwars door Bunnik loopt, namelijk de route Provincialeweg-Stationsweg-Schoudermantel. Voor de mobiliteitsvisie kijken we naar het tracé vanaf het kruispunt Provincialeweg-Baan van Fectio tot het kruispunt Schoudermantel-Kosterijland. Op het kaartje hieronder ziet u waar dit precies is.
Meer informatie en contact
Wij houden u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen via de website en met nieuws op de gemeentepagina in 't Groentje. Heeft u vragen of opmerkingen over de Mobiliteitsvisie Traverse? Stuur een mail naar mobiliteit@bunnik.nl(Verwijst naar een e-mailadres).