Plannen voor toekomst Traverse weer een stap verder

De toekomstplannen voor de inrichting van de Traverse in Bunnik zijn weer een stap verder. De Uitvoeringsstrategie van de Mobiliteitsvisie Traverse is afgelopen najaar afgerond. In de uitvoeringsstrategie staat welke ruimtelijke ontwikkelingen er de komende jaren spelen op en langs de Traverse en hoe dat allemaal in elkaar past.

Hoe zit het ook alweer?

De Traverse is de weg die dwars door Bunnik loopt, namelijk de route Provincialeweg-Stationsweg-Schoudermantel. Op die weg komen veel ontwikkelingen samen. Niet alleen op het gebied van mobiliteit, maar ook breder. Hieronder zetten we de verschillende ontwikkelingen op een rij.   

Mobiliteitsplan gemeente Bunnik 

Met de groei van het aantal weggebruikers, de diversiteit aan voertuigen en de opmars van elektrische auto’s, staat de gemeente Bunnik voor nieuwe uitdagingen. Met het nieuwe Mobiliteitsplan zetten we een belangrijke stap naar een toekomst waarin Bunnik bereikbaar, veilig en leefbaar blijft voor iedereen. We investeren in slimme mobiliteitsoplossingen en duurzame infrastructuur, zodat we als gemeente aantrekkelijk en in beweging blijven.

Dit plan gaat dus over het hele grondgebied van de gemeente Bunnik. Het plan is nog in ontwikkeling en verschijnt naar verwachting in 2025. Het nieuwe Mobiliteitsplan vervangt het huidige verkeersplan 2015 – 2024, dat verouderd is. Meer informatie vindt u op de projectpagina Mobiliteitsplan van de gemeente Bunnik.  

Mobiliteitsvisie Traverse 

De Mobiliteitsvisie Traverse is in juni 2023 vastgesteld door de gemeenteraad. Het doel van die visie is om de Traverse veiliger en verkeersluwer te maken, de leefbaarheid te versterken, duurzame mobiliteit te faciliteren en een (door)fietsroute in te passen. De weg is voor voetgangers en langzaam verkeer soms lastig over te steken. De vernieuwde Traverse moet passen bij het dorpse karakter van Bunnik.  

Participatie Mobiliteitsvisie Traverse 

Samen met bewoners, een afvaardiging van wijkverenigingen, ondernemers en belanghebbenden is de Mobiliteitsvisie Traverse opgesteld. De gemeente wil graag leren over hoe dit participatieproces is verlopen en hoe dit in de toekomst beter kan. Eind 2023 hebben bewoners een enquête ingevuld en is er een gesprek geweest met de klankbordgroep en de wethouder. De leerpunten uit dat onderzoek worden meegenomen in toekomstige participatieprocessen. 

Uitvoeringsstrategie Mobiliteitsvisie Traverse 

De Mobiliteitsvisie Traverse is uitgewerkt in een Uitvoeringsstrategie Mobiliteitsvisie Traverse. Dit document is opgesteld in samenwerking met bureau Kybys en vastgesteld in november 2024. In de uitvoeringsstrategie staat welke ruimtelijke ontwikkelingen er de komende jaren spelen op en langs de Traverse en hoe dat allemaal in elkaar past. 

Denk bijvoorbeeld aan bouwprojecten langs de Traverse, de herinrichting van de Oranjebuurt, werkzaamheden aan riolering, kabels en leidingen, de warmtetransitie en de aanleg van doorfietsroutes. Het is belangrijk dat buslijn 41 en hulpdiensten er altijd kunnen rijden. Tot slot zijn er nog allerlei regels en termijnen aan subsidies voor de diverse werkzaamheden om rekening mee te houden. De Uitvoeringsstrategie is een dynamisch document dat in de toekomst zou kunnen wijzigen, omdat de situatie in de toekomst kan veranderen.  

Doorfietsroutes 

De gemeente Bunnik wil meer inzetten op duurzame mobiliteit, zoals voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Ook de provincie Utrecht is bezig met het verbeteren van fietspaden. Door bestaande fietsverbindingen te verbeteren en aan elkaar te verbinden, kunnen fietsers veilig, snel en comfortabel doorfietsen. Zo komen er 9 doorfietsroutes in de provincie Utrecht van in totaal 150 kilometer. Twee routes lopen door de gemeente Bunnik: de route Veenendaal – Utrecht Science Park en de route Houten Castellum – Utrecht Science Park. Meer informatie hierover vindt u op de projectpagina Doorfietsroutes.